close
Menu

‘Goede mensen binden we graag aan ons bedrijf’: Loon- en Grondverzetbedrijf Wieringa Bedum

Hij verhuurt zijn machines alleen in combinatie met bediening. Nooit los materiaal. En als onderhoud aan een machine door eigen monteurs niet lukt, dan wordt het ingehuurd: “Zodat we er zicht op hebben en mee kunnen helpen”, zegt Peter Wieringa, eigenaar van Loon- en Grondverzetbedrijf Wieringa in Bedum. Want hij is zuinig op zijn uitgebreide machinepark én op zijn mensen.

 

Toen Peter in 2001 het bedrijf van zijn vader en moeder overnam had hij 20 man in dienst. “Mijn vader begon in 1970 met één medewerker. Elk jaar kwam er eentje bij. Inmiddels hebben we 50 mensen in vaste dienst”. Het loon- en grondverzetbedrijf staat naast de melkfabriek van Friesland Campina vlak buiten Bedum. Het lichte kantoor aan de voorkant en de grote loodsen erachter, waarin een enorm machinepark schuilgaat, weerspiegelen de professionaliteit van het loonbedrijf.

 

Kansen grijpen

Toen Peter in 2001 het bedrijf overnam van zijn vader, nam naast het grondwerk, de vraag naar veehouderijwerkzaamheden toe. “Het was een uitdaging om meer van hetzelfde te gaan doen en ons daarin te blijven ontwikkelen”. Peter vertelt dat hij eigenlijk niet wilde dat het bedrijf zou groeien: “Maar dat is niet gelukt. Als er een kans voorbij kwam, heb ik wel altijd goed gekeken of het goed bij het bedrijf paste en of het de organisatie versterkte”. En zo heeft Loonbedrijf Wieringa in de loop van de jaren meerdere bedrijven overgenomen, meerdere werkzaamheden ontplooit en vakbekwame mensen aangenomen. “Maar altijd met de gedachte dat we niet persé moeten of willen groeien, maar dat we kansen aangrijpen”, benadrukt Peter.

 

Cultuurtechnisch

Grondwerk wordt tegenwoordig cultuurtechnisch werk genoemd. “We halen de laagtes uit het land bij akkerbouwers, hier hebben we een uitvoerder voor aan het werk”, legt Peter uit. Bij agrarisch werk moet in de seizoenen veel werk in vaak korte tijd gebeuren. “Zaaien, bemesten, maaien, oogsten; het hangt natuurlijk van het weer af hoe lang dat doorgaat”. Peter gaat nog even door: “Verder doen we transport, grondverzet, straatwerk, smalspoormaaien, enzovoort”. Want ook wegenbouwers, gemeentes en waterschappen behoren tot de opdrachtgevers van Wieringa Bedum.

 

Teamwerk

De wintermaanden is een relatief rustige periode voor Wieringa. “Dan werken we aan het bedrijf. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig om de werkplaats uit te breiden en te professionaliseren”. Daar zet Peter zijn eigen mensen voor in, met de achterliggende gedachte dat ze hun uren nuttig kunnen gebruiken. “En de jongens hebben er plezier in; wat je zelf maakt, daar geniet je later ook van. Dat geeft een stuk betrokkenheid”. De sfeer bij Wieringa is goed, het is een hecht team mensen. Sommige mensen werken er al 30 jaar. “Goede mensen binden we graag aan ons bedrijf”.

 

Wederzijds respect

Zoals hij met z’n eigen mensen omgaat, zo gaat Peter ook met z’n relaties om. Bijvoorbeeld met dorpsgenoot Landbouwmechanisatiebedrijf Rutgers, die al 75 jaar in Bedum zit. “Als wij een John Deere-trekker nodig hebben of onderdelen, gaan we naar Rutgers. Verreweg de meeste service en aankopen lopen nog via deze subdealer, in goede samenwerking met GroeNoord. Zo is onze relatie altijd geweest”, vertelt Peter, die het tegelijk waardeert dat GroeNoord deze relatie respecteert. “Als we een grote oogstmachine nodig hebben, dan gaan we rechtstreeks naar GroeNoord. En als Rutgers er technisch niet uitkomt, dan belt hij een monteur van GroeNoord. Er is wederzijds respect”.

 

Investeren in techniek

Het contact met GroeNoord is sinds twee jaar intensiever. Wieringa oriënteerde zich op nieuwe maïshakselaars. “We hebben toen drie merken uitgenodigd: Claas, Krone en John Deere en we zijn ook bij alle drie de fabrieken in Duitsland op bezoek geweest. Het complete gevoel bij John Deere was gewoon het beste. Doorslaggevend was de NIR-sensor [John Deere HarvestLab, red.], waarmee John Deere toch wel een stuk verder is dan de andere merken”. Deze moderne technologie is voor Peter en andere loonwerkers soms nog lastig te vermarkten, vertelt hij: “We zien goede getallen en mooie data, maar hoe we de investering rendabel krijgen, dat zijn we nog aan het ontdekken”. Maar de aanschaf van de HarvestLab betekent voor Peter meer: “Als je als loonwerker in nieuwe techniek investeert, laat je aan de klant zien dat je door gaat. En dat toon je ook aan je medewerkers; je bent een bedrijf dat meegaat in innovaties en niet achter wil blijven”.

Advertising information